Αν αληθεύουν αυτά που διαβάσαμε για την Γερμανία, μπορώ να φανταστώ τι μέλλει γεννέσθαι στην Ιταλία η οποία πάσχει στον τομέα της εκμάθησης της ελληνικής γλώσσας σε σχέση με χώρες όπου οι ελληνικές παροικίες έχουν μία πιό δυνατή παρουσία στην χώρα υποδοχής. Ενώ στην Ιταλία, λόγω ιδιάζουσων συνθηκών (οι πλείστοι Έλληνες επέλεξαν την Ιταλία πρωτίστως και κυρίως για σπουδές και όχι για εργασία) παρατηρείται μία χαρακτηριστική ενσωμάτωση των Ελλήνων στην ιταλική κοινωνία (λόγω της άριστης γνώσης της γλώσσας και μίας σχετικής ομοιότητας σε κάποια χαρακτηριολογικά σημεία με τους ντόπιους - αυτό ισχύει περισσότερο στις κεντρικές και νότιες περιοχές, αλλά πάλι χρειάζεται περαιτέρω μελέτη το θέμα αυτό) σε άλλες χώρες όπως πχ. Γερμανία και Αγγλία, λόγω του μεταναστευτικού κύματος με καθαρά βιοποριστικά κίνητρα, η ενσωμάτωση ήτανε "ηπιότερη" (ἀκουσα μάλιστα για Έλληνες που ζούσαν στην Γερμανία και δεν μάθανε ποτέ γερμανικά..ενώ τα παιδιά τους όμως αναγκαστικά έμαθαν). Αυτή η ήπια ενσωμάτωση, ας την ονομάσουμε έτσι, ήταν άρρηκτα δεμένη με την νοσταλγία για την πατρίδα, προσκόλληση στα έθιμα και στις παραδόσεις. Με απλά λόγια. Αλλιώς είναι να ξενιτεύεσαι για να επιβιώσεις, αλλιώς να πηγαίνεις στο εξωτερικό για σπουδές. Η κοινή πορεία και προβλήματα ένωνε τους Έλληνες στην Γερμανία ενώ στην Ιταλία θα λέγαμε ότι το πρώτο μέλημα ήταν οι σπουδές, η καρριέρα, η οικογένεια. Πάντα με εξαιρέσεις. Όταν δένεσαι με τους ντόπιους γιατί μιλάς την γλώσσα, μετά θα συνάψεις μικτούς γάμους, τα παιδιά σου ίσως να μην μιλάνε τόσο καλά τα ελληνικά. Στην Γερμανία και στην Αγγλία (φέρω τα ευρωπαικά παραδείγματα) υπάρχουν ελληνικά σχολεία, δραστηριότητες για τα παιδιά κλπ κλπ γιατί οι συνθήκες το επιβάλλουν. Συνθήκες όπως ο σημαντικός αριθμός των παιδιών αλλά και το ενδιαφέρον των γονιών. Δεν θέλω ούτε να μακρυγορήσω, ούτε να γράψω κάτι που δεν μπορώ να σας επιβεβαιώσω με στοιχεία και στατιστικές. Μιλάω καθαρά εμπερικά. Και όλα αυτά τα είπα (και φλυάρησα) για να θέσω ένα ερώτημα σχετικά με το άρθρο που ακολουθεί. Αν στην Γερμανία τα ελληνικά σχολεία καταργούνται ή μετατρέπονται σε κάτι άλλο τι θα γίνει στην Ιταλία όπου αν θέλουμε να πάμε το παιδί μας να μάθει ελληνικά, ιστορία, παραδοσιακούς χορούς κλπ πρέπει να κάνουμε τα χιλιόμετρα (ήδη διανύουμε αποστάσεις ανήκουστες για ελληνικά δεδομένα για να εκκλησιαστούμε αλλά δεν πειράζει, δόξα τω Θεώ). Θα το δούμε. Ευελπιστούμε και θα προσευχόμαστε πως τα ελληνικά σχολεία στο εξωτερικό δεν θα καταργηθούν και ότι πρόκειται απλά για μέτρα μείωσης εξόδων. Σε κάποια σημεία μάλιστα θα συμφωνούσα γιατί είναι σπατάλη να στέλνει η Ελλάδα βιβλία που δεν θα ανοικτούν και δεν θα διαβαστούν ποτέ. Χωρίς όμως να υπάρχουν οι γονείς που να θέλουν να στείλουν τα παιδιά τους στο ελληνικό σχολείο, δεν ξέρω τι θα γίνει. Το ίδιο και για την εκκλησία. Μην στερείτε τον Θεό από τα παιδιά σας με τον ίδιο τρόπο που δεν πρέπει να τους στερείτε την γλώσσα. Εάν μπορούσατε να τα ρωτήσετε τώρα που είναι μικρά και η ψυχούλα τους αγνή και πανέμορφη, θα σας παρακαλούσανε να τα πάτε στην Παναγία, στον Χριστό, στον Άγιο.
Το άρθρο:
Νέα - ειδήσεις
Τέλος στα αμιγώς «ελληνικά σχολεία» στο εξωτερικό- Αλλαγές στις αποσπάσεις εκπαιδευτικών
20/09/2011 - 20:20 - 0 ΣχόλιαΤην πλήρη ανατροπή των δεδομένων για την ελληνόγλωσση εκπαίδευση στο εξωτερικό, τον τρόπο εισαγωγής των παιδιών ομογενών στα ελληνικά πανεπιστήμια, τις προϋποθέσεις απόσπασης εκπαιδευτικών στο εξωτερικό και τη σταδιακή διακοπή λειτουργίας ελληνικών σχολείων στη Γερμανία, προβλέπει το σχετικό νομοσχέδιο που η συζήτησή του ξεκινά την Τετάρτη στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής. Όχι χωρίς σοβαρές ενστάσεις εκ μέρους της αντιπολίτευσης, για τις προτεινόμενες ρυθμίσεις. Κυρίως όμως, με σοβαρές ενστάσεις εκ μέρους της Συνομοσπονδίας Γονέων και Κηδεμόνων της Γερμανίας που απέστειλε επιστολή σε δριμύ ύφος προς την ηγεσία του υπουργείου Παιδείας.
Αναλυτικότερα:
Το νομοσχέδιο
Όπως αναφέρεται στην αιτιολογική έκθεση του νομοσχεδίου, η αλλαγή της ελληνόγλωσσης εκπαίδευσης στο εξωτερικό, κρίθηκε τελείως αναγκαία για τον εκσυγχρονισμό της στα πρότυπα άλλων πολύγλωσσων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων διεθνώς αλλά με στόχο και την εξοικονόμηση πόρων σε συνθήκες κρίσης.
«Αχαρτογράφητη» η υπάρχουσα κατάσταση
Στην αιτιολογική έκθεση επισημαίνεται επίσης ότι η υπάρχουσα κατάσταση είναι τραγική:
«Σήμερα δεν υπάρχει η δυνατότητα να εξακριβωθεί ο αριθμός των μαθητών που διδάσκονται την ελληνική γλώσσα και τον πολιτισμό ανά τον κόσμο, ο ακριβής αριθμός των εκπαιδευτικών και των εκπαιδευτικών μονάδων που λειτουργούν, η ποιότητα εκπαίδευσης που παρέχεται και το ύψος των χρηματικών ποσών, που δαπανώνται για όλα αυτά από το ελληνικό κράτος. Εξίσου χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι διαπιστώνεται κατασπατάληση των δημόσιων πόρων και χρημάτων, τα οποία προκύπτει ότι σε μεγάλο βαθμό επενδύθηκαν αναποτελεσματικά συχνά, δε και για σκοπούς που δεν προωθούσαν τη διάδοση της ελληνικής γλώσσας, της παιδείας και του πολιτισμού». Επίσης, «τα αποτελέσματα διάδοσης της ελληνικής παιδείας και του ελληνικού πολιτισμού στους αλλογενείς είναι ελάχιστα, σχεδόν ανύπαρκτα».
Τι αλλάζει στην εκπαίδευση
Στο νομοσχέδιο, ορισμένες από τις κυριότερες ρυθμίσεις είναι:
-Το υπουργείο Παιδείας ενισχύει στοχευμένα με πόρους, εκπαιδευτικούς και επιχορηγήσεις μόνο σχολεία ελληνόγλωσσης εκπαίδευσης στο εξωτερικό, κάθε βαθμίδας, που είναι ενταγμένες σε εκπαιδευτικά συστήματα είτε της Ελλάδας είτε των χωρών υποδοχής ή επιχορηγούνται από αυτά. Με τον τρόπο αυτόν εξασφαλίζεται αφενός ότι το πρόγραμμα σπουδών, οι όροι παροχής τους και η εν γένει οργάνωση της μαθησιακής διαδικασίας και των φορέων της τελεί υπό τον έλεγχο, την εποπτεία και την εγγύηση οργανωμένων εκπαιδευτικών συστημάτων και αφετέρου ότι ο τίτλος που χορηγείται στους αποφοίτους επιτρέπει την πρόσβασή τους στην επόμενη βαθμίδα του ίδιου εκπαιδευτικού συστήματος χωρίς δυσμενείς διακρίσεις ή προσμετράται ως ειδικό προσόν για την πρόσβαση σε αυτήν.
-Μορφές ελληνικής παιδείας στο εξωτερικό που δεν είναι ενταγμένες σε εκπαιδευτικά συστήματα μπορούν να δημιουργηθούν ή να εξακολουθήσουν να στηρίζονται από τους φορείς της ελληνικής διασποράς αποτελώντας πεδίο ανάπτυξης πρωτοβουλιών ενίσχυσης και υποβοήθησης των πολιτικών της ελληνικής πολιτείας, αλλά δεν περιλαμβάνονται στο εκπαιδευτικό σύστημα που χρηματοδοτεί με πόρους ή εκπαιδευτικούς, το υπουργείο Παιδείας.
-Τα μέχρι σήμερα «αμιγώς ελληνικά» σχολεία του εξωτερικού, κεντρικό στοιχείο της λειτουργίας τους καθίσταται πλέον η παροχή δίγλωσσης εκπαίδευσης (στα ελληνικά όσο και στη γλώσσα της χώρας υποδοχής) με ανάλογο εκπαιδευτικό πρόγραμμα, ώστε να επιτρέπεται η ακώλυτη και χωρίς διακρίσεις και αποκλεισμούς κινητικότητα των μαθητών στα εκπαιδευτικά ιδρύματα κάθε εκπαιδευτικής βαθμίδας της χώρας υποδοχής .
Διακοπή λειτουργίας των σχολείων στη Γερμανία
-Προβλέπεται η σταδιακή διακοπή της λειτουργίας των «αμιγώς ελληνικών» Λυκείων στην Ομοσπονδιακή Δημοκρατία της Γερμανίας, τα οποία λειτουργούν σήμερα είτε χωρίς να αναγνωρίζονται ως εκπαιδευτική βαθμίδα στη Γερμανία (με αποτέλεσμα οι απόφοιτοί τους να θεωρούνται απόφοιτοι γυμνασίου) είτε χωρίς να επιτρέπουν την πρόσβαση των αποφοίτων τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση της Γερμανίας αλλά και κάθε άλλης χώρας πλην της Ελλάδας. Τα σχολεία αυτά, από το σχολικό έτος 2012-2013 παύουν να δέχονται μαθητές για εγγραφή στην Α’ Λυκείου. Για την άμεση υποβοήθηση της κινητικότητας των μαθητών, που είναι ήδη εγγεγραμμένοι και ιδίως αυτών που φοιτούν στο γυμνάσιο, προς τα εκπαιδευτικά ιδρύματα της Γερμανίας – πέραν της εφαρμογής του δίγλωσσου εκπαιδευτικού προγράμματος - το Υπουργείο θα παράσχει δωρεάν ειδική υποστηρικτική διδασκαλία εντός και εκτός του σχολείου, «ώστε η κατάργηση των λυκείων να μην δυσχεράνει το μορφωτικό μέλλον τους», όπως αναφέρει το υπουργείο.
-Μορφές και φορείς ελληνόγλωσσης εκπαίδευσης, ακόμη και μη ενταγμένοι σε εκπαιδευτικό σύστημα, που παρουσιάζουν ιδιαίτερα και εξαιρετικά χαρακτηριστικά μακροχρόνιου και ποιοτικού έργου θεσπίζονται ως «Κέντρα –Λόγος», υπό την αιγίδα του Υπουργείου Παιδείας και μπορεί να επιχορηγούνται «μόνο κατ΄ εξαίρεση εάν δεν διασφαλίζεται άλλως η συνέχιση της λειτουργίας τους και αποκλειστικά για την αντιμετώπιση μέρους του κόστους πρόσληψης από αυτά εκπαιδευτικών ελληνόγλωσσης εκπαίδευσης, ώστε να μη λείψει η δυνατότητα να συνεχίσουν τη λειτουργία τους σημαντικοί κόμβοι ελληνόγλωσσης εκπαίδευσης, που δεν θα μπορούσαν να το επιτύχουν μόνο με τις δικές τους δυνάμεις ή δεν μπορούν να έχουν την επαρκή βοήθεια της ελληνικής διασποράς».
-Το υπουργείο Παιδείας απογράφει, παρακολουθεί και ελέγχει λεπτομερώς με την ίδρυση και λειτουργία ειδικής Βάσης Δεδομένων/τράπεζας πληροφοριών τους διατιθέμενους πόρους, αποσπώμενους εκπαιδευτικούς, επιχορηγήσεις και κάθε είδους δαπάνες, που πραγματοποιούνται για την ενίσχυση των ελληνόγλωσσων σχολείων εξωτερικού.
-Θεσμοθετείται Σύνοδος Συνεργασίας ως όργανο μόνιμης και συντονισμένης συνεργασίας μεταξύ των υπουργείων Παιδείας, Πολιτισμού και Εξωτερικών με έργο τον ετήσιο προγραμματισμό και απολογισμό κοινών δράσεων για την ελληνική παιδεία και τον πολιτισμό στο εξωτερικό .
Εκπαιδευτικοί εξωτερικού
-Θεσμοθετείται για πρώτη φορά διαδικασία διαπίστωσης εκπαιδευτικών αναγκών για τις αποσπάσεις εκπαιδευτικών - με προσαρμογή των διατάξεων, που ισχύουν για τις αποσπάσεις στο εξωτερικό.
-Ορίζονται σαφείς κανόνες για την απόσπαση εκπαιδευτικών, η οποία επιτρέπεται πλέον μόνο στις εκπαιδευτικές μονάδες, που αποτελούν σχολεία ή είναι ενταγμένες σε αυτά ή αναγνωρίζονται και επιχορηγούνται από εκπαιδευτικά συστήματα. Το εκπαιδευτικό προσωπικό στις μονάδες ελληνόγλωσσης εκπαίδευσης αποτελείται μόνο από αποσπασμένους εκπαιδευτικούς.
-Περιορίζεται το κόστος απόσπασης εκπαιδευτικών και διοικητικών υπαλλήλων για τις ανάγκες της ελληνόγλωσσης εκπαίδευσης στο εξωτερικό αφενός με την αποσαφήνιση ότι το ειδικό επιμίσθιο μπορεί να χορηγείται ή όχι, αλλά πάντως το πολύ μέχρι τα πρώτα τρία έτη της απόσπασης και αφετέρου με την κατάργηση της καταβολής δαπανών μεταφοράς οικοσκευής.
-Προβλέπεται για πρώτη φορά η δυνατότητα να διακοπεί η απόσπαση εφόσον επιβάλλεται από ανάγκες υπηρεσιακές ή εκπαιδευτικές της ημεδαπής (π.χ. αδυναμία κάλυψης εκπαιδευτικών κενών με τους ημεδαπούς δημόσιους εκπαιδευτικούς, αδυναμία διορισμού νέων εκπαιδευτικών, οικονομικές συγκυρίες, κτλ.)
-Ορίζεται ετήσια διαδικασία και όργανα αξιολόγησης των εκπαιδευτικών και του εκπαιδευτικού έργου. Εκπαιδευτικοί ακατάλληλοι δεν παραμένουν στις θέσεις απόσπασής τους. Ορίζονται επίσης σαφείς αρμοδιότητες των συντονιστών εκπαίδευσης, μειώνεται ο αριθμός τους καθώς μειώνεται και εξειδικεύεται το αντικείμενο ενασχόλησής τους. Επίσης, καθορίζεται η διάρκεια της θητείας τους χωρίς εξαιρέσεις και επιτρέπεται η παράτασή της μόνο για μια φορά κατόπιν αξιολόγησης και χωρίς δυνατότητα ανανέωσης.
-Θεσμοθετείται η εξ αποστάσεως ψηφιακή επιμόρφωση των εκπαιδευτικών πριν αναλάβουν καθήκοντα σε εκπαιδευτικές μονάδες και η υποχρεωτική ενδοσχολική επιμόρφωση κατά τη διάρκεια άσκησης αυτών.
- Προβλέπεται η απόδειξη της ελληνομάθειας ομογενών και αλλογενών ύστερα από την επιτυχή συμμετοχή τους σε εξεταστική διαδικασία, με τη χορήγηση σ’ αυτούς του πιστοποιητικού ελληνομάθειας.
Η Συνομοσπονδία Γονέων Γερμανίας
Με επιστολή της προς την υπουργό Παιδείας, Άννα Διαμαντοπούλου και την αναπληρώτρια Φώφη Γεννηματά για το νομοσχέδιο που αφορά στην ελληνόγλωσση εκπαίδευση στο εξωτερικό, η Συνομοσπονδία Γονέων και Κηδεμόνων Γερμανίας, επισημαίνει ότι διαφωνεί με τη ρύθμιση για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και τα ΙΕΚ , σύμφωνα με την οποία, «τα τμήματα και οι σχολές θα αποφασίζουν και θα επιλέγουν τον αριθμό εγγραφών Ελλήνων του εξωτερικού που έχουν φοιτήσει 10 έτη τουλάχιστον, σε σχολεία του εξωτερικού, όπως και το ύψος της συμμετοχής τους στις δαπάνες σπουδών».
Επίσης, δεν διευκρινίζεται τι γίνεται με το 3% για τα ελληνικά σχολεία του εξωτερικού.
Σχολιάζουν επικριτικά τη διάταξη του νομοσχέδιου που προβλέπει ότι «οι εγγραφόμενοι στα ΑΕΙ, ΤΕΙ και ΙΕΚ, ομογενείς και αλλογενείς, λαμβάνουν άδεια παραμονής στη χώρα μας σύμφωνα με τους όρους και τις προϋποθέσεις που καθορίζονται από το νομοθετικό πλαίσιο του 2005». Όπως υποστηρίζουν, «στη δικιά μας πατρίδα δεν χρειαζόμαστε άδεια παραμονής»…
http://www.eklogika.gr/news/6105
http://greeksurnames.blogspot.com/2011/09/blog-post_23.html
σε ποια σχολεια πανε ή θα πανε υα ελληπουλα του βισμπαντεν (νηπιαγωγειο διμοτικο γυμνασιο λικιο?
RispondiElimina